Switch to:

Alle NRZ-eisen voor diploma A B C in begrijpelijke taal

Snel zien wat je kind moet kunnen voor diploma A, B en C. Duidelijke tabel met afstanden, kledingzwemmen en survival-eisen + downloadbare PDF-checklist.

juli 2025
Inhoudsopgave

Direct overzicht in 60 seconden

DiplomaAfstanden & slagenKledingOverige eisen
A50 m school • 25 m rugBadpak/broekDoor hoepel op 3 m • sprong vanaf kant
B75 m school • 50 m rug • 30 s watertrappenShirt • lange broek • gymschoenenVeiligheidssprong • oriënteren onder water
C100 m gevarieerd (school, rug, borst- & vlinderslag)Shirt • lange broek • jas • schoenenRotatiesprong • 15 s drijven • gat op 3 m

✔️ Liever meteen weten waar je staat? Plan een gratis proefles en ontvang persoonlijk advies.

Waarom bestaan de NRZ-eisen?

De Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) zorgt voor landelijke uniformiteit in zwemdiploma’s. Elk zwembad dat diploma’s uitgeeft, wordt minimaal één keer per jaar geauditeerd. Voldoet het bad niet, dan mag het geen A-, B- of C-examen afnemen tot de tekortkomingen zijn opgelost. Dat garandeert ouders dat een zwemles-programma voor kinderen in Amsterdam dezelfde basisveiligheid biedt als in Groningen.

Audit: wat controleert de NRZ?

  • Bekwaamheid instructeurs (diploma + nascholing)
  • Groepsgrootte ≤ 1 : 8
  • Waterkwaliteit-logboek (chloor 0,5-1,5 mg/L, pH 6,8-7,6)
  • Aanwezigheid reddingsmiddelen en AED < 100 m

Diploma A – water­vrij & basis

Hoofddoelen

  • 50 m schoolslag met vloeiende ademhaling
  • 25 m rugslag met hoofd stil en tenen omhoog
  • Onder water kijken – door een hoepel op 3 m afstand
  • Sprong vanaf de kant en zelfstandig terugzwemmen

Tips om A sneller te halen

Twee lessen per week versnellen het traject met ongeveer 30%. Overweeg privé zwemlessen als je kind extra aandacht of weinig wachttijd nodig heeft.

Diploma B – uithoudings­vermogen & kledingzwemmen

Belangrijkste extra eisen

  • 75 m school- en 50 m rugslag zonder pauze
  • 30 seconden watertrappen met armen in “T”-vorm
  • Kledingzwemmen met shirt, lange broek en gymschoenen
  • Veiligheidssprong & oriënteren onder water

Thuis oefenen? Laat je kind spelen in bad met shirt aan: zo voelt kleding in water minder vreemd.

Diploma C – survival & open water

Extra’s voor volledige waterveiligheid

  • 100 m gevarieerd – school, rug, borst- en vlinderslag
  • Rotatiesprong (ongepland te water raken nabootsen)
  • Drijven 15 s op rug met jas én schoenen
  • Onder water door gat op 3 m, zwemmen tegen lichte stroming

Haast? Met onze turbo zwemlessen rond je het hele ABC-programma in ± 9 weken af.

5 tips om de eisen sneller te halen

  1. Lesfrequentie 2× p/w – versnelt gemiddeld 4 maanden.
  2. Thuis drijf- en adem­oefeningen – 5 minuten per dag.
  3. Gebruik een mini-kickboard in bad voor beenspier­kracht.
  4. Privélessen bij concentratie­problemen of watervrees.
  5. Turbo-traject bij stevige motivatie en voldoende zwemconditie.

Samenvatting & volgende stap

Alle NRZ-eisen samengevat: A (watervrij), B (uithouding & kleding) en C (survival). Weten hoe ver je kind nu al is? Laat ons een gratis proefles inplannen of schrijf direct in voor een lespakket.

Veelgestelde vragen

Kinderen kunnen bij Zwemclub ABC al vanaf 4 jaar starten met zwemlessen. Zo leren ze al vroeg veilig zwemmen.

Hoe groot zijn de groepen tijdens de zwemlessen?

Onze groepen bestaan uit maximaal 6 tot 8 kinderen per instructeur. Hierdoor krijgt elk kind voldoende persoonlijke aandacht.

Is het mogelijk om privé zwemlessen te volgen in Amsterdam?

Ja, bij Zwemclub ABC bieden we privé zwemlessen met individuele aandacht, geschikt voor kinderen én volwassenen.

Hoe lang duurt het gemiddeld om een zwemdiploma te halen?

Het behalen van het A-diploma duurt gemiddeld 12 tot 18 maanden. Met turbo-zwemlessen kan dit binnen 2 weken. Maar hierbij is dan wel een voorwaarde dat uw kind minimaal 5 jaar is, en al in het eindfase zit van het zwemmen.

Wat is het voordeel van turbo zwemlessen bij Zwemclub ABC?

Turbo zwemlessen helpen jou of je kind om sneller het diploma te behalen. Ideaal als je kind al in de laatste fase zit van het zwemmen, en het laatste zetje nodig heeft richting het examen.

Kan ik eerst een gratis proefles volgen?

Absoluut! Je kunt bij ons altijd vrijblijvend een gratis proefles volgen. Zo ervaar je direct of Zwemclub ABC bij je past. Let op! De gratis proefles is wel alleen voor de kindergroepslessen.

Waar vinden de zwemlessen plaats in Amsterdam?

Alle zwemlessen van Zwemclub ABC vinden plaats in het verwarmde zwembad De Mirandabad, centraal gelegen in Amsterdam-Zuid (vlakbij Europaplein).

Delen op:
Inhoudsopgave

Schrijf je nu in voor een gratis proefles!

Wil jij eerst proberen of onze zwemlessen bij jou of je kind passen? Meld je dan aan voor een gratis proefles! Je leert ons kennen, en wij helpen je direct op weg naar het zwemdiploma.
Gratis proefles
We hebben weer plek voor nieuwe zwemmers!
Wil je zeker zijn van een plek? Schrijf je direct in voor onze zwemlessen en krijg 100% plaatsingsgarantie.

Alle NRZ-eisen voor diploma A B C in begrijpelijke taal